среда, 2. јун 2010.

Multimedija u obrazovanju



Isključivo usmeno izlaganje i prezentovanje obrazovnih sadržaja samo u obliku teksta obično izaziva informacijsko preopterećenje ili stvara poteškoće zbog problema sa oržavanjem interesovanja polaznika nastave. Primanje informacija samo jednim komunikacijskim kanalom otežava stvaranje asocijacija i povezivanje novih informacija sa ranije stečenim znanjem i iskustvima. Međutim, ako se kod prezentovanja informacija kombinuje tekst, zvuk i slika, to bitno pospešuje održavanje interesovanja i produbljuje percepciju polaznika i stvara veću mogućnost oblikovanja asocijacija između različitih oblika prikaza određenih informacija.

U obrazovanju (posebno u e-učenju) se veoma delotvorno mogu koristiti nastavni materijali sa vizuelnim, auditivnim, audiovizuelnim i multimedijalnim sadržajima.

Vizuelni sadržaji mogu biti u obliku teksta, crteža, slika, grafičkih prikaza, modela, maketa i sl. Auditivni sadržaji su usmeno izlaganje ili govor, muzička pratnja, različiti zvukovi itd. Audiovizuelni sadržaji kombinuju vizuelne i auditivne sadržaje, i to najčešće u obliku televizijske emisije, filma ili videozapisa. Multimedijalni sadržaji kombinuju tekst, sliku, zvuk, animaciju i videozapise.

Potrebno je voditi računa o principima delotvorne primene multimedijalnih elemenata poput slike i animacije. Pozitivni efekti multimedije su:

  • privlačenje pažnje polaznika;
  • veći nivo interesovanja, motivacije i zadovoljstva polaznika;
  • bolje razumevanje sadržaja i delotvornije pamćenje novih pojmova;
  • bolje pamćenje sadržaja i mogućnost primene znanja u novim situacijama.
Kao primer uspešnog korišćenja multimedijalnih elemenata pogledajte web stranice o drevnom Egiptu.

Multimedijalni elementi
Multimedijalni elementi su razni oblici monomedijskog zapisa. Oni imaju svoje mesto u mnogim područima primene računara.

Izrada sadržaja s multimedijalnim elementima trebala bi značiti više od niza šarenih sličica i raznih audio i video efekata. Potrebno je omogućiti korisnikuda se lakše snalađe u radnim materijalima. Osim boljeg i efektnijeg načina izlaganja sadržaja, multimedijalni elementi moraju prikazivati i izdvajati ono što se konkretno hoće naglasiti u okviru obrazovne teme.

Kod pisanja obrazovnih materijala koji u sebi sadrže multimedijalne elemente koristi se drugačija organizacija prezentovanja nego u slučaju klasične dokumentacije na papiru. Potrebno je od početka pisati obrazovne materijale tako da se najbolje iskoriste one mogućnosti koje pružaju medije. Multimedijalni obrazovni materijali moraju iskoristiti sve mogućnosti multimedije na način da koriste multimedijalne elemente.

Osnovni multimedijalni elementi su: tekst, zvuk, grafika, video i animacija.


Uloga multimedije u obrazovanju


Нема коментара:

Постави коментар