среда, 2. јун 2010.

Namena, organizacija i korišćenje blogova


Sve veća upotreba blogova, radi nastavnih aktivnosti iziskuje potrebu za davanjem nekih napomema sa stanovišta korisničke podrške za novopristigle korisnike ovog vida socijalne interakcije učesnika u nastavi, posebno onoj koja se odvija korišćenje novih IT tehnologija. Tekst je namenjen i učenicima i nastavnicima koji planiraju da koriste blog u okviru predviđenih nastavnih aktivnosti.


Namena blogova
Blogovi se najpre koriste za:
  1. publikovanje sadržaja, praćenjem datuma objave
  2. komunikaciju o postovanom sadržaju, i to:
    • putem komentara koji se veže direktno na publikovani sadržaj, tj. post
    • na višekorisničkim blogovima na kojima se komunicira i postovima i komentarima.

Gledajući iz pespektive konkretnih situacija, blogovi se veoma efikasno mogu koristiti za:

  • produženje rasprave izvan učionice, dodatna pitanja i odgovori
  • praćenje razvitka i napredovanja studentskih ideja i misli
  • davanja brze povratne informacije učenicima
  • međusobnu evaluaciju studenata i međusobnu pomoć pri zajedničkom radu
  • stvaranje zajedničke mreže studenata
  • objavu interesantnih linkova, namenjenih razvoju novih ideja i/ili organizaciju nastavnih aktivnosti putem interneta
  • publikovanje raznih informacija o predmetu i aktivnostima vezanim za predmet
  • jednostavno organizovanje resursa
  • uključivanje autora ili gostujućih nastavnika u nastavne anktinovsti
  • davanje informacija o nastavnim obavezama, raznim promenama u nastavi,...
Korisnici blogova radi nastavnih potreba se mogu: sami organizovati i osnivati svoje blogove ili pridružiti raznim grupama blogera. Korišćenjem blogova, oni se podstiču na samostalan način organizovanja i prikupljanja informacija, kao i upravljanje svojim znanjem. Korisnici upotrebljavaju blogove za svoja razmišljanja i stečene stavove, a pomoću njih postaju deo zajednice, gde se promovišu, ujedno stičući osećaj pripadanja zajednici i stvaranje svog identiteta. Ova bitna karakteristika blogovanja se ne treba zanemariti jer pripadnost određenoj socijalnoj grupi često određuje kasniji nivo uspešnosti. U zapadnoevropskim i američkim obrazovnim sistemima, blogovi se često koriste za razvoj tzv. e-portfolia.
Organizacija blogova
Postoje blogovi gde više korisnika može spajati i izrađivati sadržaje u jednom blogu. Ovaj način blogovanja omogućava komunikaciju grupe oko zajednički izrađenih sadržaja, rešavanje problemskih zadataka, gde korisnici rade u grupama, stvarajući svojevrsne zajednice.
Druga način blogovanja je da svaki korisnik samostalno izrađuje svoj vlastiti blog. Takav blog učeniku može služiti za individualni rad na zadatku, za praćanje vlastitog rada i učenja, za pisanje skripti, za praćenje vlastitog projekta. Ova opcija i dalje pruža mogućnost međusobne komunikacije, ali preko komentara objavljenog posta, a ne kroz pisanje postova. Koisnici komuniciraju na temu pojedinačnog rada, a ne na zajednički izrađen sadržaj. Na taj način evaluacija delom prelazi u domen grupe korisnika i učesnika u blogovanju.

Komunikacija i diskusije putem bloga
Blog se može koristiti kao komunikacioni alat. Za tu svrhu se koristi komentarisanje nekog posta. Za razliku od diskusija u obliku foruma, ovde se ta diskusija direktno povezuje sa određenim prezentovanim sadržajima, što na forumu nije tako jednostavno i pregledno.

Kontrola publikovanja
U procesu izrade bloga, nastavnici mogu da odluče kako će da kontrolišu način publikovanja postova koje objavljuju  učenici. Mogu se odlučiti za strožiju kontrolu gde će odobravati svaki post učenika i na taj način izbeći neumesne i neodgovarajuće postove i dopuštati objavljivanje samo onih sadržaja vezanih uz temu bloga. Međutim, ovakav način kontrole može oduzeti puno vremena nastavniku, koje bi mogao da utroši na kreiranje drugih sadržaja i aktivnosti.
Umesto toga, nastavnik može ostaviti učenicima slobodu objavljivanja postova bez njegovog prethodnog odobrenja, ali pod uvslovom da se poštuju pravila komunikacije na blogu, koji se na njemu i objavljuju. Oni postovi koji ne poštuju pravila komuniciranja mogu se naknadno ukloniti, sa napomenom o razlogu njihovog uklanjanja i mogućnostima sankcionisanja neprimerenih komentara.
Preporuka nastavnicima jeste da budu aktivni u blogovima, ali da  daju svojim učenicima prostor i slobodu, da se izraze, kako bi osećali kontrolu nad procesom učenja i stvaranja (znanja, sadržaja). Ukoliko mogućnosti dozvoljavaju, korisno je uključiti i goste predavače, druge nastavnike i stručnjake, a ako to predmet dozvoljava i druge osobe iz javnog ili društvenog života.
U narednoj prezentaciji, možete se upoznati sa određenim stavkama kako kreirati blog.

Нема коментара:

Постави коментар